Aihe: Arvioinnin eettisyys

Pvm: 24.11.2014

kirjoittanut: Ylläpito

Aihe: Mitä jos motivoivakaan arviointi ei motivoi?

Harri on vilkas viidesluokkalainen. Tunneilla Harrin on vaikeaa keskittyä kuuntelemaan opetusta. Hän puuhastelee omiaan tai pyrkii viihdyttämään luokkatovereitaan erilaisilla tempauksilla. Harrin mielestä koulussa on tylsää, eikä häntä vain jaksa kiinnostaa. Läksyjä Harri ei tee kunnolla, vaikka asiaan ollaan yritetty puuttua myös vanhempien kanssa. Kokeet Harri vaikuttaa tekevän hutaisten ja koearvosanat ovat huonoja. Silti aina tunneilla Harrilta jotain kysyttäessä hän tietää heti oikean vastauksen, vaikka ei olisi vaikuttanut edes kuuntelevan. Vapaa-ajalla Harri harrastaa intohimoisesti pienoismallien rakentelua ja lukee paljon. Kiinnostuksen kohteet ovat vaihdelleet Hitlerin Saksasta astrologiaan.

Kuinka opettajana toimisit? Onko nykyisessä tilanteessa edes mitään ongelmaa?

Vastaa

—————

Pvm: 24.11.2014

kirjoittanut: Ylläpito

Aihe: Miten arvioinnin läpinäkyvyys toteutuu?

Sini on kuudesluokkalainen tyttö, joka on jo pienestä pitäen rohkeasti ja reippaasti ilmaissut mielipiteensä. Sini riitaantuu helposti luokkakavereidensa kanssa kärkkäiden mielipiteidensä vuoksi, mutta on myös halukas aina mahdollisimman pian selvittämään erimielisyydet. Sini on luokkansa johtohahmoja, joka kuitenkin osaa ottaa huomioon myös muut oppilaat. Sinillä on hyvin vahva oikeudenmukaisuuden taju ja hän puolustaa rohkeasti toisia. Joulutodistuksessa Sinin käyttäytymisen numero oli laskenut seiskaan. Sini itse samoin kuin hänen vanhempansakin olivat täysin yllättyneitä ja pettyneitä arvosanan laskusta. Sinin pahaa mieltä lisäsi tieto siitä, että luokkakaveri Riina, joka on opettajan edessä sovinnainen ja hiljainen, mutta luokkakavereiden kesken tunnettu riidankylväjä sekä ystävyyssuhteiden sekoittaja, sai käyttäytymisestä 9.

Mikä arvostelussa on mennyt pieleen? Miten opettajan olisi pitänyt toimia, ettei arvosana olisi ollut yllätys Sinille ja vanhemmille?

Vastaa

—————

Pvm: 24.11.2014

kirjoittanut: Ylläpito

Aihe: Tarkoittaako sama numero aina samaa?

Mira ja Maija ovat molemmat viidennellä luokalla. Miralla on hahmottamisen vaikeuksia ja hän on tehnyt matematiikan kokeen erityisopettajan erittäin runsaalla tuella. Hahmottamisen vaikeuksien takia Miran on mm. vaikea pysyä lukiessaan ja kirjoittaessaan rivillä, mitata viivottimella ja seurata laskujärjestystä. Maija teki kokeen omassa luokassa muun ryhmän kanssa. Molemmat saivat kokeesta saman pistemäärän ja opettaja antoi numeroksi molemmille 7.

Miten tuen antaminen kokeessa vaikuttaa arviointiin vai vaikuttaako se? Ovatko seiskat tässä tilanteessa saman arvoisia?

Vastaa

—————

Pvm: 24.11.2014

kirjoittanut: Ylläpito

Aihe: Miten arvioida, kun arviointi on hankalaa?

Viidesluokkalainen Kaisa on ujo ja hiljainen tyttö. Koetilanteet ovat Kaisalle erityisen vaikeita. Hän alkaa jännittää kokeita jo monta päivää aikaisemmin, eikä koetilanteessa tahdo saada paperille oikein mitään. Näin ollen Kaisa saa yleensä huonoja numeroita. Opettaja on kerran yrittänyt pitää Kaisalle myös suullisen kokeen, mutta Kaisa jännitti tätäkin tilannetta niin kovasti, ettei pystynyt muistamaan opiskeltuja asioita. Vanhempien kokemuksen mukaan Kaisa hallitsee opetetut asiat paremmin, kuin mitä koenumeroiden perusteella voisi päätellä.

Kuinka opettajan pitäisi toimia?

Vastaa

—————

Pvm: 24.11.2014

kirjoittanut: Ylläpito

Aihe: Mikä on reilua?

Nelosluokkalainen Ville on ollut viime viikot tosi väsynyt koulussa. Opettajalle hän on kertonut ettei saa nukuttua, koska kotona on levotonta ja vanhemmat riitelevät. Villen äiti sanoi puhelimessa, että vanhemmat ovat eroamassa. Villen koenumerot matematiikan ja biologian kokeesta viime viikolla olivat selvästi hänen normaalitasoaan huonommat eikä poika ole tehnyt läksyjään.

Pitääkö opettajan ottaa huomioon oppilaan kotitilanne arvioinnissa? Millaisia keinoja opettaja voisi käyttää varmistaakseen arvioinnin reiluuden tällaisessa tilanteessa?

Vastaa

—————