Arvioinnin teoreettista perustaa

Arvioinnin tarkoitus

13.11.2014 18:47
Marjanna Rantanen Ihmisiä ja asioita voidaan arvioida eri syistä. Kun tietoa kerätään, sille on yleensä jokin käyttötarkoitus. Halutaan saada tietoa jostakin jotakin tarkoitusta varten. Näin on myös koulussa. Kokeilla, todistusnumeroilla, itsearvioinnilla sekä kaikella muulla palautteenannolla on...

—————

Arvioinnin perusteet

13.11.2014 18:47
Marjanna Rantanen   Arvioinnissa keskeistä on, mihin oppilaan osaamista verrataan ja millä perusteella arvosanoja annetaan. Arviointi voi perustua erilaisiin asioihin. 1)      Oppilaita voidaan verrata toisiinsa, jolloin puhutaan suhteellisesta...

—————

Arvioinnin eettisyys

13.11.2014 18:48
Marjanna Rantanen   Arviointi on aina arvottamista ja arvon antamista, jolloin siihen sisältyy myös eettinen ulottuvuus. Arviointiin tulee aina liittyä reiluus, oikeudenmukaisuus, läpinäkyvyys, motivoivuus oppimiseen, pysyvyys ja osuvuus.   Jotta edellä mainitut arvot toteutuisivat,...

—————

Arvioinnin vaikutus oppilaan minäkäsitykseen

06.12.2014 00:28
Ulla Lehtinen   Oppilasarvioinnin ehkä tärkein tehtävä on oppilaan minäkäsityksen rakentaminen. Oppilas luo käsityksen itsestään oppijana oppimisen kautta ja rakentaa minäkuvaansa saamansa palautteen ja arvioinnin perusteella. Koulun arviointijärjestelmä pitää sisällään kaikki olelliset asiat,...

—————