Artikkelien arkisto

Monipuolinen arviointiprosessi

06.12.2014 12:30
Marjaana Suominen   Arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilasta hänen muodostaessaan todenmukaista käsitystä omasta oppimisestaan ja itsestään oppijana. Arvioinnin tulisikin kohdistua oppimistulosten lisäksi myös oppimisprosesseihin. Jotta oppilas saa tarvitsemansa tuen arvioinnista, tulee...

—————

Arvioinnin vaikutus oppilaan minäkäsitykseen

06.12.2014 00:28
Ulla Lehtinen   Oppilasarvioinnin ehkä tärkein tehtävä on oppilaan minäkäsityksen rakentaminen. Oppilas luo käsityksen itsestään oppijana oppimisen kautta ja rakentaa minäkuvaansa saamansa palautteen ja arvioinnin perusteella. Koulun arviointijärjestelmä pitää sisällään kaikki olelliset asiat,...

—————

Arvioinnin eettisyys

13.11.2014 18:48
Marjanna Rantanen   Arviointi on aina arvottamista ja arvon antamista, jolloin siihen sisältyy myös eettinen ulottuvuus. Arviointiin tulee aina liittyä reiluus, oikeudenmukaisuus, läpinäkyvyys, motivoivuus oppimiseen, pysyvyys ja osuvuus.   Jotta edellä mainitut arvot toteutuisivat,...

—————

Arvioinnin tarkoitus

13.11.2014 18:47
Marjanna Rantanen Ihmisiä ja asioita voidaan arvioida eri syistä. Kun tietoa kerätään, sille on yleensä jokin käyttötarkoitus. Halutaan saada tietoa jostakin jotakin tarkoitusta varten. Näin on myös koulussa. Kokeilla, todistusnumeroilla, itsearvioinnilla sekä kaikella muulla palautteenannolla on...

—————

Arvioinnin perusteet

13.11.2014 18:47
Marjanna Rantanen   Arvioinnissa keskeistä on, mihin oppilaan osaamista verrataan ja millä perusteella arvosanoja annetaan. Arviointi voi perustua erilaisiin asioihin. 1)      Oppilaita voidaan verrata toisiinsa, jolloin puhutaan suhteellisesta...

—————

Mitä arvioinnista on säädetty?

13.11.2014 15:28
Marjaana Suominen   Arviointi suomalaisessa koulujärjestelmässä on perustuu Suomen lakiin. Muun muassa Perusopetuslaki ja -asetus säätävät periaatteet miten oppilaita tulee arvioida. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa avataan laissa ja asetuksissa määriteltyjä periaatteita ja...

—————

Vertailusta kannustukseen; arvioinnin aikajana.

12.11.2014 13:39
Ulla Lehtinen 1972 Peruskoulut käynnistyvät. Oppilaita vertaillaan toisiinsa. Oppilaiden osaamiset laitetaan paremmuusjärjestykseen ja arvosanat annetaan luokassa tietyn jakauman mukaisesti.  Oppilaan arvioinnin kahta erilaista tehtävää eli koulunkäynnin eri vaiheissa annettavaa...

—————

Arviointi montessoripedagogiikasta vaikutteita saanessa alakoulussa

11.11.2014 19:20
Marjaana Suominen   Koulussa arviointi on oppilaan yksilöllisen etenemisen seurantaa, mutta tavoitteena on myös arvioinnin avulla kehittää koulun toimintaa siten, että opetussuunnitelmassa asetetut oppimis- ja kasvatustavoitteet saavutettaisiin. Siksi arviointiin osallistuvat koulun...

—————

Arviointi steinerkoulussa

11.11.2014 18:42
Marjaana Suominen   Steinerkoulussa arvioinnin tarkoituksena on kertoa oppilaalle missä hän on onnistunut ja missä hänen tulisi kehittyä. Oppilaalle opettaja on kirjoittanut runon, joka kertoo oppilaasta itsestään.Varsinainen sanallinen arviointi on ensimmäisinä kouluvuosina osoitettu oppilaan...

—————

Arviointi demokraattisessa Summerhill-koulussa

11.11.2014 18:35
Marjaana Suominen   Koulussa tarjotaan opetusta 5-vuotiaista aina toisen asteen opiskelijoihin asti. Summerhill on demokraattinen koulu, joka tarjoaa opetusta 5-vuotiaista aina toisen asteen opiskelijoihin asti. Lapset suunnittelevat itse mitä haluavat opiskella. Summerhillin internetsivujen...

—————