Artikkelien arkisto
06.12.2014 12:30
Marjaana Suominen
Arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilasta hänen muodostaessaan todenmukaista käsitystä omasta oppimisestaan ja itsestään oppijana. Arvioinnin tulisikin kohdistua oppimistulosten lisäksi myös oppimisprosesseihin. Jotta oppilas saa tarvitsemansa tuen arvioinnista, tulee...
—————
06.12.2014 00:28
Ulla Lehtinen
Oppilasarvioinnin ehkä tärkein tehtävä on oppilaan minäkäsityksen rakentaminen. Oppilas luo käsityksen itsestään oppijana oppimisen kautta ja rakentaa minäkuvaansa saamansa palautteen ja arvioinnin perusteella. Koulun arviointijärjestelmä pitää sisällään kaikki olelliset asiat,...
—————
13.11.2014 18:48
Marjanna Rantanen
Arviointi on aina arvottamista ja arvon antamista, jolloin siihen sisältyy myös eettinen ulottuvuus. Arviointiin tulee aina liittyä reiluus, oikeudenmukaisuus, läpinäkyvyys, motivoivuus oppimiseen, pysyvyys ja osuvuus.
Jotta edellä mainitut arvot toteutuisivat,...
—————
13.11.2014 18:47
Marjanna Rantanen
Ihmisiä ja asioita voidaan arvioida eri syistä. Kun tietoa kerätään, sille on yleensä jokin käyttötarkoitus. Halutaan saada tietoa jostakin jotakin tarkoitusta varten. Näin on myös koulussa. Kokeilla, todistusnumeroilla, itsearvioinnilla sekä kaikella muulla palautteenannolla on...
—————
13.11.2014 18:47
Marjanna Rantanen
Arvioinnissa keskeistä on, mihin oppilaan osaamista verrataan ja millä perusteella arvosanoja annetaan. Arviointi voi perustua erilaisiin asioihin.
1) Oppilaita voidaan verrata toisiinsa, jolloin puhutaan suhteellisesta...
—————
13.11.2014 15:28
Marjaana Suominen
Arviointi suomalaisessa koulujärjestelmässä on perustuu Suomen lakiin. Muun muassa Perusopetuslaki ja -asetus säätävät periaatteet miten oppilaita tulee arvioida. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa avataan laissa ja asetuksissa määriteltyjä periaatteita ja...
—————
12.11.2014 13:39
Ulla Lehtinen
1972 Peruskoulut käynnistyvät. Oppilaita vertaillaan toisiinsa. Oppilaiden osaamiset laitetaan paremmuusjärjestykseen ja arvosanat annetaan luokassa tietyn jakauman mukaisesti.
Oppilaan arvioinnin kahta erilaista tehtävää eli koulunkäynnin eri vaiheissa annettavaa...
—————
11.11.2014 19:20
Marjaana Suominen
Koulussa arviointi on oppilaan yksilöllisen etenemisen seurantaa, mutta tavoitteena on myös arvioinnin avulla kehittää koulun toimintaa siten, että opetussuunnitelmassa asetetut oppimis- ja kasvatustavoitteet saavutettaisiin. Siksi arviointiin osallistuvat koulun...
—————
11.11.2014 18:42
Marjaana Suominen
Steinerkoulussa arvioinnin tarkoituksena on kertoa oppilaalle missä hän on onnistunut ja missä hänen tulisi kehittyä. Oppilaalle opettaja on kirjoittanut runon, joka kertoo oppilaasta itsestään.Varsinainen sanallinen arviointi on ensimmäisinä kouluvuosina osoitettu oppilaan...
—————
11.11.2014 18:35
Marjaana Suominen
Koulussa tarjotaan opetusta 5-vuotiaista aina toisen asteen opiskelijoihin asti. Summerhill on demokraattinen koulu, joka tarjoaa opetusta 5-vuotiaista aina toisen asteen opiskelijoihin asti. Lapset suunnittelevat itse mitä haluavat opiskella. Summerhillin internetsivujen...
—————